Swiadectwa Energetyczne


IdŸ do treœci

Dyrektywa UE

Kraje cz³onkowskie Unii Europejskiej s¹ zobowi¹zane do wprowadzenia postanowień Dyrektywy 2002/91/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków


DYREKTYWA 2002/91/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 grudnia 2002 r.
w sprawie charakterystyki energetycznej budynków
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzgl
źdniaj¹c Traktat ustanawiaj¹cy Wspólnotź Europejsk¹, a w szczególnoœci jego art. 175,
ust. 1,

uwzglźdniaj¹c wniosek Komisji1,
uwzgl
źdniaj¹c opiniź Komitetu Ekonomiczno-Spo³ecznego2,
uwzgl
źdniaj¹c opiniź Komitetu Regionów3,
stanowi
¹c zgodnie z procedur¹ okreœlon¹ w art. 251 Traktatu4,
a tak
æe maj¹c na uwadze, co nastźpuje:
(1) Art. 6 Traktatu wymaga tego, by przy ustalaniu i realizacji polityk i dzia
³ań Wspólnoty
by
³y brane pod uwagź wymogi ochrony œrodowiska naturalnego.
(2) Zasoby naturalne, do których ostro
ænego i racjonalnego odnosi siź art. 174 Traktatu,
obejmuj
¹ produkty naftowe, gaz naturalny i paliwa sta³e, bźd¹ce zasadniczymi Ÿród³ami
energii, a tak
æe g³ównymi Ÿród³ami emisji ditlenku wźgla.
(3) Zwi
źkszona efektywnoœę energetyczna stanowi waæn¹ czźœę pakietu programów i
dzia
³ań niezbźdnych do wykonania i zawartych w Protokole z Kioto. Dzia³ania te
powinny by
ę zamieszczane w kaædym pakiecie strategicznym, w celu spe³nienia
dalszych zobowi
¹zań.
(4) Zarz
¹dzanie popytem na energiź jest waænym narzździem umoæliwiaj¹cym Wspólnocie
wp
³yw na œwiatowy rynek i tym samym na bezpieczeństwo podaæy energii w œrednim i
d
³ugim okresie.
(5) Rada w swych konkluzjach z 30 maja 2000 r. i 5 grudnia 2000 r. zaaprobowa
³a plan
dzia
³ania Komisji w sprawie efektywnoœci energetycznej oraz wymaganych
szczególnych
œrodków dla sektora budowlanego.
1 Dz.U. C 213 E z 31.7.2001, str. 266 i Dz.U. C 203 E z 27.8.2002, str. 69.
2 Dz.U. C 36 z 8.2.2002, str. 20.
3 Dz.U. C 107, 3.5.2002, str. 76.
4 Opinia Parlamentu Europejskiego z 6 lutego 2002 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzźdowym),
wspólne stanowisko Rady z 7 czerwca 2002 (Dz.U. C 197 z 20.8.2002, str. 6) oraz decyzja Parlamentu
Europejskiego z 10 pa
Ÿdziernika 2002 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzźdowym).
(6) Sektor mieszkaniowy i us³ugowy, którego g³ówn¹ czźœę stanowi¹ budynki, obejmuje
ponad 40% ko
ńcowego zuæycia energii we Wspólnocie i zuæycie to roœnie. Tendencja ta
prowadzi do wzrostu zu
æycia energii, a takæe emisji ditlenku wźgla przez ten sektor.
(7) Dyrektywa Rady 93/76/EWG z 13 wrze
œnia 1993r, w celu ograniczenia emisji ditlenku
w
źgla poprzez poprawienie efektywnoœci energetycznej (SAVE)5, która wymaga od
Pa
ństw Cz³onkowskich opracowania, wdroæenia i sk³adania sprawozdań o programach
w dziedzinie efektywno
œci energetycznej w sektorze budowlanym, zaczyna obecnie
ujawnia
ę pewne znacz¹ce korzyœci. Jednak dla ustanowienia bardziej konkretnych
dzia
³ań w celu osi¹gniźcia duæego niezrealizowanego potencja³u oszczźdnoœci energii i
zredukowania du
æych róænic pomiźdzy wynikami Państw Cz³onkowskich w tym
sektorze, potrzebny jest uzupe
³niaj¹cy instrument prawny.
(8) Dyrektywa Rady 89/106/EWG z 21 grudnia w sprawie zbli
æenia przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Pa
ństw Cz³onkowskich odnosz¹cych
si
ź do wyrobów budowlanych6 wymaga, aby obiekty budowlane i ich instalacje
grzewcze, ch
³odz¹ce i wentylacyjne by³y projektowane i wykonywane w taki sposób,
aby wymagana ilo
œę energii by³a niska, przy uwzglźdnieniu warunków klimatycznych
usytuowania i mieszka
ńców.
(9)
Œrodki s³uæ¹ce dalszej poprawie charakterystyki energetycznej budynków, powinny
uwzgl
źdniaę warunki klimatyczne i lokalne oraz wewnźtrzne œrodowisko klimatyczne, a
tak
æe op³acalnoœę. Nie powinny one naruszaę innych wymagań podstawowych
dotycz
¹cych budynków, takich jak dostźpnoœę, ekonomia i zamierzone przeznaczenie
budynku.
(10) Charakterystyka energetyczna budynków powinna by
ę okreœlana na podstawie
metodologii, która mo
æe byę æna na poziomie regionalnym, obejmuj¹cej oprócz
izolacji termicznej inne czynniki, odgrywaj
¹ce coraz waæniejsz¹ rolź, takie jak rodzaj
stosowanych instalacji grzewczych i klimatyzacyjnych, stosowanie odnawialnych
Ÿróde³ energii oraz projekt budynku. Powszechne podejœcie do tego procesu,
realizowane przez wykwalifikowanych i/lub akredytowanych ekspertów o niezale
ænoœci
gwarantowanej na podstawie obiektywnych kryteriów, przyczyni si
ź do wyrównania
regu
³ w zakresie wysi³ków czynionych przez Państwa Cz³onkowskie w celu
oszcz
źdnoœci energii w budynkach i wprowadzi przejrzystoœę dla przysz³ych w³aœcicieli
i u
æytkowników w zakresie charakterystyki energetycznej na wspólnotowym rynku
nieruchomo
œci.
(11) Komisja zamierza dalej opracowywa
ę normy takie, jak EN 832 i prEN 13790, które
dotycz
¹ systemów klimatyzacji i oœwietlenia.
(12) Budynki b
źd¹ mia³y wp³yw na d³ugoterminowe zuæycie energii, st¹d teæ nowe budynki
powinny spe
³niaę minimalne wymagania dotycz¹ce charakterystyki energetycznej,
dostosowane do lokalnego klimatu. Z tego te
æ powodu, przy stosowaniu wskaŸników
s
³uæ¹cych poprawie charakterystyki energetycznej, powinna byę stosowana najlepsza
praktyka. Poniewa
æ zastosowanie alternatywnych systemów zaopatrzenia w energiź nie
5 Dz.U. L 237 z 22.9.1993, str. 28.
6 Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12. Dyrektywa zmieniona dyrektyw¹ 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str.
1).
jest generalnie zbadane w pe³nym zakresie, powinny zostaę rozwaæone moæliwoœci
techniczne,
œrodowiskowe i ekonomiczne alternatywnych systemów zaopatrzenia w
energi
ź; moæe to byę wykonane przez Państwo Cz³onkowskie na drodze studium
przygotowuj
¹cego wykaz œrodków oszczźdzania energii dla przeciźtnych lokalnych
warunków rynkowych, spe
³niaj¹cy kryteria op³acalnoœci. Przed rozpoczźciem budowy
mog
¹ byę wymagane szczególne studia, jeæeli œrodek lub œrodki okaæ¹ siź moæliwe do
zastosowania.
(13) Wi
źksze renowacje budynków istniej¹cych, powyæej pewnej wielkoœci, powinny byę
traktowane jako okazja do podejmowania œrodków op³acalnych dla poprawy
charakterystyki energetycznej. Wi
źksze renowacje s¹ to przypadki, w których koszt
renowacji odniesiony do okrycia budynku i/lub koszt instalacji energetycznej, instalacji
ogrzewania, instalacji ciep
³ej wody, klimatyzacji, wentylacji i oœwietlenia s¹ wyæsze niæ
25% wartoœci budynku, wy³¹czaj¹c w to wartoœę gruntu, na którym usytuowany jest
budynek, lub gdy 25% okrycia budynku podlega renowacji.
(14) Jednak
æe poprawa ogólnej charakterystyki energetycznej budynku oznacza
niekonieczne pe
³n¹ renowacje budynku ale moæe byę ograniczona do tych jego czźœci,
które s
¹ istotne dla poprawy charakterystyki energetycznej tego budynku i s¹ op³acalne.
(15) Wymagania renowacyjne dla budynków istniej
¹cych nie powinny byę niezgodne z
zamierzon
¹ funkcj¹, jakoœci¹ lub charakterem budynku. Powinno byę moæliwe
odzyskanie kosztów dodatkowych, zaanga
æowanych w dan¹ renowacjź, w rozs¹dnym
terminie w odniesieniu do spodziewanego okresu istnienia inwestycji, przez
przypadaj
¹ce oszczźdnoœci energii.
(16) Proces certyfikacji mo
æe byę wspierany okreœlonymi programami, maj¹cymi na celu
umo
æliwienie dokonania poprawy charakterystyki energetycznej. Moæe byę on oparty
na porozumieniach pomi
źdzy organizacjami akcjonariuszy a jednostk¹ powo³an¹ przez
Pa
ństwa Cz³onkowskie. Wykonywany moæe byę przez firmy œwiadcz¹ce us³ugi
energetyczne, które zgodzi
³y zobowi¹zaę siź do podejmowania okreœlonych inwestycji.
Przyj
źte systemy powinny byę nadzorowane i weryfikowane przez Państwa
Cz
³onkowskie, które powinny równieæ u³atwiaę stosowanie okreœlonych systemów
zach
źcania. Œwiadectwo powinno opisywaę, w moæliwym zakresie, aktualn¹ sytuacjź
dotycz¹c¹ charakterystyki energetycznej budynku i moæe podlegaę odpowiedniej
rewizji. Budynki w
³adzy publicznej i budynki czźsto odwiedzane przez ogó³, powinny
stanowi
ę przyk³ad, poprzez uwzglźdnianie rozwaæań œrodowiskowych i
energetycznych, i z tego powodu budynki te powinny by
ę poddawane certyfikacji
energetycznej regularnie. Publiczne rozpowszechnienie informacji dotycz
¹cej
charakterystyki energetycznej, powinno by
ę wzmocnione wyraŸnym ukazaniem tych
œwiadectw energetycznych. Ponadto zamieszczanie oficjalnie zalecanych temperatur
wewn
źtrznych, razem z temperatur¹ aktualnie pomierzon¹ powinno zniechźcaę do
nadu
æywania energii w systemach ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. Dzia³ania
takie powinny przyczynia
ę siź do unikania niepotrzebnego zuæycia energii oraz
zapewni
ę korzystne warunki klimatyczne wnźtrza (komfort termiczny) w porównaniu z
temperatur
¹ zewnźtrzn¹.
(17) Pa
ństwa Cz³onkowskie mog¹ równieæ zaangaæowaę inne œrodki, nie przewidziane w
niniejszej dyrektywie, aby zach
źcię w ten sposób do poprawy charakterystyki
energetycznej budynków. Pa
ństwa Cz³onkowskie powinny zachźcaę do prawid³owego
zarz
¹dzania energi¹, bior¹c pod uwagź intensywnoœę uæywania budynków.
(18) Ostatnie lata pokaza
³y wzrost iloœci systemów klimatyzacji w krajach po³udniowej
Europy. Stwarza to istotne problemy w okresach szczytowego obci
¹æenia
energetycznego, zwi
źkszaj¹c koszty elektrycznoœci i psuj¹c bilans energetyczny w tych
krajach. Powinno si
ź daę priorytet strategiom poprawiaj¹cym charakterystyki
energetyczne budynków w okresie lata. W tym celu powinien nast
¹pię dalszy rozwój
pasywnych technologii ch
³odzenia, a przede wszystkim tych poprawiaj¹cych warunki
klimatyczne wn
źtrz oraz mikroklimat wokó³ budynków.
(19) Regularna konserwacja kot
³ów oraz systemów klimatyzacyjnych przez kwalifikowany
personel, przyczynia si
ź do poprawnego uregulowania kot³ów, zgodnie ze specyfikacj¹
wyrobu a w ten sposób zapewnia optymaln¹ charakterystykź z punktu widzenia
œrodowiska, bezpieczeństwa i energii. Niezaleæna ocena ca³ej instalacji grzewczej jest
wymagana wówczas, gdy zmiana mog
³aby mieę miejsce ze wzglźdów op³acalnoœci.
(20) Bilingi wystawiane mieszka
ńcom budynków z tytu³u kosztów ogrzewania, klimatyzacji
i ciep
³ej wody, naliczane w proporcji do rzeczywistego zuæycia, mog³yby przyczynię
siź do oszczźdzania energii w sektorze mieszkaniowym. Mieszkańcy powinni mieę
moæliwoœę regulowania ich w³asnego zuæycia ciep³a i ciep³ej wody, o ile takie œrodki s¹
op³acalne.
(21) Zgodnie z zasadami pomocniczo
œci i proporcjonalnoœci, jak okreœlono w art. 5 Traktatu,
zasady ogólne przewiduj
¹ce wymagania w zakresie systemu charakterystyki
energetycznej oraz jego cele, powinny by
ę okreœlane na poziomie Wspólnoty, ale
szczegó
³owe wdroæenie powinno byę zostawione dla Państw Cz³onkowskich,
pozwalaj
¹c w ten sposób kaædemu Państwu Cz³onkowskiemu na wybór reæimu
odpowiadaj
¹cego w najlepszy sposób jego szczególnej sytuacji. Niniejsza dyrektywa
ogranicza si
ź do minimum wymaganego do osi¹gniźcia tych celów i nie wykracza poza
to, co jest dla tego niezb
źdne.
(22) Powinna by
ę zapewniona moæliwoœę szybkiego dostosowania metodologii obliczeń i
regularnego przegl
¹du minimalnych wymagań przez Państwa Cz³onkowskie w zakresie
charakterystyki energetycznej budynków ze wzgl
źdu na postźp technologiczny, m.in. w
odniesieniu do w
³aœciwoœci izolacyjnych (lub jakoœci) materia³u budowlanego i dla
dalszego rozwoju normalizacji.
(23)
Œrodki konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny byę przyjźte zgodnie z
decyzj
¹ Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiaj¹c¹ warunki
wykonywania uprawnie
ń wykonawczych przyznanych Komisji7,

PRZYJMUJNINIEJSZDECYZJŹ:
Artyku³ 1
Cel

7 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Calem niniejszej dyrektywy jest promowanie poprawiania charakterystyki energetycznej
budynków we Wspólnocie, z uwzgl
źdnieniem warunków klimatycznych zewnźtrznych i
lokalnych oraz wewn
źtrznych wymagań klimatycznych oraz op³acalnoœci.
Niniejsza dyrektywa ustanawia wymagania w zakresie:
a) ram ogólnych dla metodologii oblicze
ń zintegrowanej charakterystyki energetycznej
budynków;
b) zastosowania minimalnych wymaga
ń dotycz¹cych charakterystyki energetycznej nowych
budynków;
c) zastosowania minimalnych wymaga
ń dotycz¹cych charakterystyki energetycznej duæych
budynków istniej
¹cych, podlegaj¹cych wiźkszej renowacji;
d) certyfikacji energetycznej budynków; i
e) regularnej kontroli kot
³ów i systemów klimatyzacji w budynkach oraz dodatkowo oceny
instalacji grzewczych, w których kot
³y maj¹ wiźcej jak 15 lat.

Artyku³ 2

Definicje
Dla potrzeb niniejszej dyrektywy stosowane s¹ nastźpuj¹ce definicje:
1. „budynek”: konstrukcja zadaszona, posiadaj
¹ca œciany, w której do utrzymania
klimatu wewn
źtrznego stosowana jest energia; okreœlenie budynek moæe odnosię siź
do budynku jako ca³oœci lub jego czźœci, które zosta³y zaprojektowane lub zmienione
do stosowania oddzielnego;
2. „charakterystyka energetyczna budynku”: warto
œę energii zuæywanej rzeczywiœcie lub
szacowanej, niezb
źdnej do spe³nienia róænych potrzeb zwi¹zanych ze
znormalizowanym u
æytkowaniem budynku, która moæe obejmowaę m.in. ogrzewanie,
gor
¹c¹ wodź do ogrzewania, ch³odzenie, wentylacjź i oœwietlenie. Wartoœę ta moæe
by
ę odzwierciedlona w jednym lub wiźkszej iloœci wskaŸników numerycznych, które
zosta
³y obliczone z uwzglźdnieniem izolacji, charakterystyki technicznej i
instalacyjnej, projektu i usytuowania w relacji do aspektów klimatycznych,
wystawienia na s
³ońce i wp³ywu konstrukcji s¹siaduj¹cych, wytwarzania energii
w
³asnej i innych czynników, w³¹cznie z klimatem wewnźtrznym, maj¹cych wp³yw na
zapotrzebowanie na energi
ź;
3. „
œwiadectwo charakterystyki energetycznej budynku”: œwiadectwo uznawane przez
Pa
ństwo Cz³onkowskie lub osobź prawn¹ wyznaczon¹ przez to państwo, zawieraj¹ce
charakterystyk
ź energetyczn¹ budynku obliczon¹ zgodnie z metodologi¹ opart¹ na
ogólnych ramach podanych w Za
³¹czniku;
4. „CPM” (ciep
³o powi¹zane z moc¹): jednoczesna konwersja pierwotnych paliw w
energi
ź mechaniczn¹ lub elektryczn¹ i ciepln¹, spe³niaj¹ca okreœlone kryteria
jako
œciowe efektywnoœci energetycznej;
5. „system klimatyzacji”: po
³¹czenie wszystkich elementów wymaganych dla
zapewnienia formy przeróbki powietrza, w której temperatura jest kontrolowana lub
mo
æe byę obniæona, moæliwie w powi¹zaniu z kontrol¹ wentylacji, wilgotnoœci i
czysto
œci powietrza;
6. „kocio
³”: po³¹czenie kot³a z palnikiem przeznaczone do przekazywania wodzie ciep³a
uwalnianego z procesu spalania;
7. „efektywna wydajno
œę znamionowa (wyraæana w kW): maksymalna wydajnoœę
kaloryczna okreœlona i gwarantowana przez producenta jako moæliwa do dostarczenia
podczas ci
¹g³ej pracy, zgodna z efektywnoœci¹ uæytkow¹ podan¹ przez producenta;
8. „pompa cieplna”: urz
¹dzenie lub instalacja wydobywaj¹ca ciep³o o niskiej
temperaturze z powietrza, wody lub ziemi i dostarczaj
¹ca ciep³o do budynku.
Artyku³ 3
Przyjźcie metodologii
Państwa Cz³onkowskie stosuj¹ metodologiź, na poziomie krajowym lub regionalnym, z
obliczeniami charakterystyki energetycznej budynków, dokonywanymi na podstawie ram
ogólnych podanych w Za
³¹czniku. Czźœci 1 i 2 tych zasad dostosowuje siź do postźpu
technicznego zgodnie z procedur
¹ okreœlon¹ w art. 14 ust. 1, bior¹c pod uwagź normy lub
kryteria stosowane w prawodawstwie Pa
ństwa Cz³onkowskiego.
Metodologia ta jest ustalana na poziomie krajowym lub regionalnym.
Charakterystyk
ź energetyczn¹ budynku wyraæa siź w sposób przejrzysty i moæe ona
obejmowa
ę wskaŸnik emisji CO2.
Artyku³ 4
Ustalanie wymagań charakterystyki energetycznej
1. Państwa Cz³onkowskie podejmuj¹ niezbźdne œrodki dla zapewnienia, aby ustalone
zosta
³y minimalne wymagania charakterystyki energetycznej dla budynków, w
oparciu o metodologi
ź okreœlon¹ w art. 3. Ustalaj¹c wymagania, Państwa
Cz
³onkowskie mog¹ dokonywaę zróænicowania pomiźdzy budynkami nowymi i
istniej
¹cymi oraz róænymi kategoriami budynków. Wymagania te uwzglźdniaj¹ ogólne
warunki klimatu wewn
źtrznego, aby unikn¹ę w ten sposób ewentualnych
negatywnych efektów, takich jak nieodpowiednia wentylacja, oraz warunki lokalne i
projektowan
¹ funkcjź i wiek budynku. Wymagania te podlegaj¹ przegl¹dowi w
regularnych odst
źpach czasu, nie d³uæszych niæ piźę lat oraz, gdy trzeba, uaktualniane
dla uwzgl
źdniania postźpu technicznego w sektorze budowlanym.
2. Wymagania charakterystyki energetycznej s
¹ stosowane zgodnie z art. 5 i 6.
3. Pa
ństwa Cz³onkowskie mog¹ decydowaę o niestosowaniu wymagań okreœlonych w
ust. 1, dla nast
źpuj¹cych kategorii budynków:
- budynki i zabytki oficjalnie chronione jako cz
źœę wyznaczonego œrodowiska
lub z powodu ich szczególnych warto
œci architektonicznych lub historycznych,
gdzie zgodno
œę z wymaganiami zmieni³aby niedopuszczalnie ich charakter lub
wygl
¹d,
- budynki u
æywane jako miejsca kultu i dla dzia³alnoœci religijnej,
- budynki okresowe o planowanym czasie u
æycia dwóch lat lub mniej, obiekty
przemys
³owe, warsztaty i budynki niemieszkalne rolnicze o niskim
zapotrzebowaniu na energi
ź i budynki niemieszkalne rolnicze uæywane przez
sektor obj
źty krajowym porozumieniem sektorowym w sprawie
charakterystyki energetycznej,
- budynki mieszkalne przeznaczone do u
æycia mniej niæ cztery miesi¹ce w roku,
-
- budynki wolnostoj
¹ce o ca³kowitej powierzchni uæytkowej mniejszej niæ 50
m
2.
Artyku³ 5
Budynki nowe
Państwa Cz³onkowskie podejmuj¹ niezbźdne œrodki celem zapewnienia, aby nowe budynki
spe
³nia³y minimalne wymagania charakterystyki energetycznej okreœlone w art. 4.
Dla budynków nowych o
³¹cznej powierzchni uæytkowej powyæej 1 000 m2, Państwa
Cz
³onkowskie zapewniaj¹, aby moæliwoœci techniczne, œrodowiskowe i ekonomiczne
systemów alternatywnych takich jak:
- zdecentralizowane systemy dostawy energii oparte na energii odnawialnej,
- CPM,
- ogrzewanie lokalne lub blokowe, je
œli dostźpne,
- pompy cieplne, pod pewnymi warunkami,
by
³y rozwaæane i brane pod uwagź przed rozpoczźciem budowy budynków.
Artyku³ 6
Budynki istniej¹ce
Państwa Cz³onkowskie podejmuj¹ niezbźdne œrodki dla zapewnienia, aby przy wykonywaniu
wi
źkszej renowacji budynków, których ³¹czna powierzchnia uæytkowa wynosi powyæej
1000 m
2 , charakterystyka energetyczna tych budynków zosta³a poprawiona, aby w ten
sposób spe
³nię minimalne wymagania, na ile jest to moæliwe pod wzglźdem technicznym,
funkcjonalnym i ekonomicznym. Pa
ństwa Cz³onkowskie dobieraj¹ te minimalne wymagania
charakterystyki energetycznej na podstawie wymaga
ń charakterystyki energetycznej
okre
œlonych dla budynków zgodnie z art. 4. Wymagania te mog¹ byę ustalane zarówno dla
budynków poddawanych renowacji jako ca
³oœę, lub dla systemów poddawanych renowacji
lub dla elementów budynku, je
œli stanowi¹ one czźœę prac renowacyjnych przewidywanych
do wykonania w ograniczonym czasie, przy uwzgl
źdnieniu wymienionego powyæej celu
poprawy ogólnej charakterystyki energetycznej budynku.
Artyku³ 7
Œwiadectwo charakterystyki energetycznej
1. Państwa Cz³onkowskie zapewniaj¹, aby przy wznoszeniu, sprzedaæy lub wynajmie
budynków
œwiadectwo charakterystyki energetycznej, by³o udostźpniane w³aœcicielowi
lub przez w
³aœciciela przysz³emu kupuj¹cemu lub najemcy, niezaleænie od sytuacji jaka
mog
³a by mieę miejsce. Waænoœę œwiadectwa nie przekracza 10 lat.
Certyfikacja dla mieszka
ń lub jednostek przewidywanych do oddzielnego uæytkowania w
blokach mo
æe byę oparta:
- na wspólnym
œwiadectwie ca³ego budynku dla bloków o wspólnym systemie ogrzewania,
lub
- na ocenie innego mieszkania reprezentatywnego w tym samym bloku.
Pa
ństwa Cz³onkowskie mog¹ wy³¹czyę kategorie okreœlone w art. 4 ust. 3 ze stosowania
niniejszego ust
źpu.
2.
Œwiadectwo charakterystyki energetycznej dla budynków powinno zawieraę wartoœci
referencyjne takie jak: aktualne normy prawne i odniesienia dla umo
æliwienia
konsumentom dokonania porównania i oceny charakterystyki energetycznej danego
budynku.
Œwiadectwu towarzysz¹ zalecenia s³uæ¹ce poprawie danej charakterystyki
energetycznej pod wzgl
źdem op³acalnoœci.
Cel
œwiadectw jest ograniczony do dostarczenia informacji i jakikolwiek wp³yw tych
œwiadectw w zakresie postźpowania prawnego lub innym, ustala siź zgodnie z przepisami
krajowymi.
3. Pa
ństwa Cz³onkowskie podejmuj¹ œrodki maj¹ce na celu zapewnienie, aby na budynkach o
ca
³kowitej powierzchni uæytkowej powyæej 1 000 m2, zajmowanych przez w³adze publiczne i
przez instytucje
œwiadcz¹ce us³ugi publiczne dla duæej liczby osób, i z tego powodu czźsto
odwiedzanych przez te osoby, by
³o umieszczone, w miejscu wyraŸnie widocznym dla ogó³u,
œwiadectwo energetyczne, maj¹ce nie wiźcej jak 10 lat.
Mo
æe byę równieæ wyraŸnie ukazany zakres temperatur wnźtrza, zalecanych i rzeczywistych
oraz, gdy potrzeba, innych odpowiednich wska
Ÿników klimatycznych.
Artyku³ 8
Kontrola kot³ów
W zwi¹zku z redukcj¹ zuæycia energii oraz ograniczaniem emisji ditlenku wźgla, Państwa
Cz
³onkowskie:
(a) ustanawiaj
¹ œrodki niezbźdne dla wprowadzenia regularnych kontroli kot³ów opalanych
nieodnawialnym paliwem ciek
³ym lub sta³ym o efektywnej nominalnej wydajnoœci 20
kW do 100 kW. Takie kontrole mog
¹ byę stosowane równieæ do kot³ów stosuj¹cych
inne paliwa.
Kot
³y o efektywnej nominalnej wydajnoœci ponad 100 kW s¹ kontrolowane co najmniej
co dwa lata. Dla kot
³ów opalanych gazem, okres ten moæe byę wyd³uæony do czterech
lat.
Dla instalacji grzewczych z kot
³ami o efektywnej nominalnej wydajnoœci powyæej 20
kW, starszych ni
æ 15 lat, Państwa Cz³onkowskie ustanawiaj¹ niezbźdne œrodki celem
wprowadzenia jednorazowej kontroli ca
³ej instalacji grzewczej. Na podstawie tej
kontroli, która obejmuje ocen
ź efektywnoœci kot³a oraz dopasowania kot³a poprzez
porównanie go z wymaganiami grzewczymi budynku, eksperci udzielaj
¹ porady
u
æytkownikom na temat wymiany kot³ów, innych modyfikacji do systemu grzewczego
lub rozwi
¹zaniach alternatywnych; lub
(b) podejmuj
¹ kroki dla zapewnienia udzielenia porad uæytkownikom w sprawie wymiany
kot
³ów, innych modyfikacji do systemu grzewczego oraz w sprawie rozwi¹zań
alternatywnych, które mog¹ obejmowaę kontrole dla dokonania oceny efektywnoœci i
odpowiedniego dopasowania kot
³a. Ogólny wp³yw tego podejœcia powinien byę
zasadniczo równowaæny z tym wynikaj¹cym z warunków podanych w lit. (a). Państwa
Cz
³onkowskie, które wybior¹ tź opcjź przedk³adaj¹ Komisji sprawozdanie na temat
równowa
ænoœci swych sposobów podejœcia do sprawy co dwa lata.
Artyku³ 9
Kontrola systemów klimatyzacji
W zwi¹zku z redukcj¹ zuæycia energii i ograniczeniem emisji ditlenku wźgla, Państwa
Cz
³onkowskie ustanawiaj¹ niezbźdne œrodki dla wprowadzenia regularnej kontroli systemów
klimatyzacji o efektywnej nominalnej mocy wi
źkszej niæ 12 kW.
Kontrola ta obejmuje ocen
ź efektywnoœci klimatyzacji i jej dostosowanie w porównaniu z
wymaganiami dotycz
¹cymi ch³odzenia budynku. Uæytkownicy otrzymuj¹ odpowiednie
doradztwo w zakresie ewentualnych udoskonale
ń lub wymiany systemu klimatyzacji oraz w
zakresie rozwi
¹zań alternatywnych.
Artyku³ 10
Niezaleæni eksperci
Państwa Cz³onkowskie zapewniaj¹, aby certyfikacja budynków, opracowanie towarzysz¹cych
zalece
ń oraz kontrola kot³ów i systemów klimatyzacji by³y wykonywane sposób niezaleæny
przez wykwalifikowanych i/lub akredytowanych ekspertów, niezale
ænie od tego, czy dzia³aj¹
oni jako samodzielni fachowcy, czy teæ s¹ zatrudnieni w publicznych lub prywatnych
jednostkach.
Artyku³ 11
Przegl¹d
Komisja przy pomocy Komitetu ustanowionego w art. 14 dokonuje oceny niniejszej
Dyrektywy w
œwietle doœwiadczenia zdobytego podczas jej stosowania, i gdy potrzeba,
przedstawia propozycje odnosz
¹ce siź m.in. do:
(a) mo
æliwych œrodków uzupe³niaj¹cych dotycz¹cych renowacji w budynkach o ³¹cznej
powierzchni u
æytkowej mniejszej niæ 1000 m2;
(b) ogólnych zach
źt dla dalszych dzia³ań w zakresie poprawy efektywnoœci energetycznej
budynków.
Artyku³ 12
Informacja
Państwa Cz³onkowskie mog¹ podejmowaę niezbźdne œrodki dla informowania uæytkowników
budynków odno
œnie do róænych metod i praktyk s³uæ¹cych poprawie charakterystyki
energetycznej. Na wniosek Pa
ństw Cz³onkowskich, Komisja udziela pomocy Państwom
Cz
³onkowskim w realizacji omawianych kampanii informacyjnych, które mog¹ byę w³¹czane
do programów wspólnotowych.
Artyku³ 13
Dostosowanie programu
Punkty 1 i 2 Za³¹cznika s¹ poddawane przegl¹dowi w regularnych odstźpach czasu, nie
krótszych ni
æ dwa lata.
Wszelkie zmiany niezb
źdne do dostosowania pkt. 1 i 2 Za³¹cznika do postźpu technicznego
przyjmuje si
ź zgodnie z procedur¹ okreœlon¹ w art. 14 ust. 2.
Artyku³ 14
Komitet
1. Komisja powinna wspomagana przez Komitet.
2. W przypadku odniesienia do niniejszego ust
źpu, stosuje siź art. 5 i 7 decyzji
1999/468/WE, bior
¹c pod uwagź przepisy jej art. 8.
Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala si
ź na trzy miesi¹ce.
3. Komitet przyjmuje swój regulamin wewn
źtrzny.
Artyku³ 15
Transpozycja
1. Państwa Cz³onkowskie wprowadz¹ w æycie przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezb
źdne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóŸniej do dnia 4 stycznia
2006 r. i niezw
³ocznie powiadomi¹ o tym Komisjź.
Przepisy przyj
źte przez Państwa Cz³onkowskie zawieraj¹ odniesienie do niniejszej dyrektywy
lub odniesienie takie towarzyszy ich urz
źdowej publikacji. Metody dokonywania takiego
odniesienia okre
œlane s¹ przez Państwa Cz³onkowskie.
2. Pa
ństwa Cz³onkowskie mog¹, w braku wykwalifikowanych i/lub akredytowanych
ekspertów, otrzyma
ę dodatkowy okres trzech lat na pe³ne zastosowanie przepisów art. 7, 8 i 9.
Korzystaj
¹c z tej opcji, Państwa Cz³onkowskie powiadamiaj¹ Komisjź przedk³adaj¹c
odpowiednie uzasadnienie oraz harmonogram dotycz
¹cy dalszego wykonywania niniejszej
dyrektywy.
Artyku³ 16
Wejœcie w æycie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w æycie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzźdowym
Wspólnot Europejskich.
Artyku³ 17
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Cz³onkowskich.
Sporz
¹dzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
P. COX
Przewodnicz¹cy
W imieniu Rady
M. FISHER BOEL
Przewodnicz¹cy


Powrót do treœci | Wróę do menu g³ównego